اتجاهات موظفي إدارات
العلاقات العامة في الجامعات الحكومية والأهلية بالمملكة العربية السعودية نحو
التدريب
دراسة مسحية على عيّنة من
الجامعات
إعداد الطالب: عبدالعزيز بن سعيد بن
عبدالله الخياط
ملخص
الرسالة
أصبحت العلاقات العامة تشكل رافدًا إداريًا مهمًا للجامعات؛ فهي تؤدي
دورًا بارزًا في تعاملها مع الأفراد والجماعات في الداخل والخارج وتتعاظم أهميتها
من خلال الدور الذي تؤديه في دعم الروابط بين الجامعة وطلابها والمجتمع المحيط، لاسيما بعد زيادة عدد
الجامعات في السعودية خلال العشرة السنوات الماضية، وزيادة طلابها وموظفيها
وأساتذتها، وكذلك زيادة النشاط البحثي فيها مثل إنشاء كراسي البحث، وأودية
التقنية.
ومن خلال هذا المنطلق تهدف هذه الدراسة لمعرفة اتجاهات موظفي العلاقات
العامة بالجامعات السعودية نحو التدريب. وذلك من خلال الكشف عن مدى التحاق موظفي
العلاقات العامة بالجامعات بالدورات التدريبية بصفة عامة وفي مجال التخصص. مع بيان
مجالات الدورات التدريبية التي التحق بها الموظفون. وكذلك معرفة تقييم الموظفين للدورات التدريبية التي التحقوا بها. ومن
ثم الكشف عن المعوقات التي تقف حائلًا دون الالتحاق بدورات تدريبية, والاستفادة
منها بشكل فاعل في حال الانتظام بها. بالإضافة إلى معرفة مدى اهتمام الجامعات
بتدريب موظفي إدارة العلاقات العامة فيها من وجهة نظر الموظف. وكذلك التعرّف على أبرز الاحتياجات التدريبية المستقبلية من
وجهة نظر الموظف.
وتتضمن الدراسة خمسة فصول، يتناول الفصل الأول موضوع الدراسة
وأهميته، فيما يتحدث الفصل الثاني عن العلاقات العامة في الجامعات (الأنشطة،
الاتجاهات، التدريب)، ويوضح الفصل الثالث الإجراءات المنهجية للدراسة الميدانية،
ثم يُبيّن الفصل الرابع نتائج الدراسة الميدانية، وخُصِّص الفصل الخامس لمناقشة
النتائج والتوصيات.
وتعتبر هذه الدراسة
وصفية تعتمد على منهج المسح، وكانت العينّة مكونة من موظفي إدارة العلاقات العامة
والإعلام الذكور والإناث بالجامعات الحكومية والأهلية الموجودة في المدن التالية:
(مكة المكرمة، الرياض، جدة، الظهران، الخبر، الدمام)، واستخدمت أداة الاستبانة
لجمع المعلومات من العيّنة خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي
(1432هـ-1433هـ).
وخلصت
الدراسة إلى أن 75.69% من مجتمع الدراسة لا يحملون مؤهلًا علميًا في الإعلام أو
العلاقات العامة، و46.52% منهم سبق
لهم ممارسة الوظائف الإعلامية أو أنشطة تتعلق بالعلاقات العامة قبل التحاقهم
بالوظيفية الحالية، واتضح أن 81.94% من مجتمع الدراسة قد حصلوا على دورات تدريبية
بصفة عامة. ومن النتائج أجاب 50.69% من مجتمع الدراسة
بأنهم لم يحصلوا على دورات تدريبية بمجال الإعلام أو العلاقات العامة. وتبيّن وجود
عدة معوقات مالية وإدارية سواءً في الجامعات أم في جهات التدريب تحول دون التحاق
الموظف بالدورات التدريبية. وأفاد 36.11% منهم أنهم يرون أن الدورات التي التحقوا
بها كانت مفيدة تمامًا. وكشفت أن 39.58% منهم يرون أن كبار المسؤولين في الجامعة
يعتقدون بأهمية إدارتهم. وأظهرت النتائج أن 95.13% من مجتمع الدراسة يحتاجون إلى دورات
تدريبية في المستقبل. وعن فروق مجتمع
الدراسة في مستويات التحاقهم بالدورات التدريبية تبيّن أنه لا توجد فروق بين الذكور
والإناث، ولا توجد فروق بين موظفي الجامعات الحكومية والأهلية. وتوجد فروق لمتغير
الخبرة الوظيفة لصالح الفئة من (5 إلى أقل من 10 سنوات) أي أنهم أكثر التحاقًا
الدورات التدريبية ويعتقدون أنها مفيدة.
وعن فروق مجتمع الدراسة في اتجاهاتهم
نحو التدريب، اتضح أنه لا توجد فروق بين الذكور والإناث، وتوجد فروق بين موظفي
الجامعات الحكومية والأهلية لصالح موظفي الجامعات الحكومية، أي أنهم يميلون
إيجابًا نحو التدريب، وتوجد فروق في متغير الخبرة الوظيفية لصالح الفئة من (5 إلى
أقل من 10 سنوات) أي أنهم يميلون أكثر نحو التدريب ويعتقدون أنه مفيد.
وقد
أوصت الدراسة بإجراء دراسات علمية لتغطية الجامعات التي لم تشملها الدراسة،
بنوعيها الحكومي والأهلي, والبحث في متغيرات أخرى لم تتناولها الدراسة. وأن تسعى
إدارات العلاقات العامة بالجامعات على ترشيد العمل في العلاقات العامة من خلال جذب
خريجي العلاقات العامة والإعلام؛ باعتبارهم الأكفاء مهنيًا بدلًا من الموظفين
غير المؤهلين.
بالإضافة إلى ذلك يوصي الباحث بأن تسعى
إدارات العلاقات العامة بالجامعات لجذب العاملين من حاملي الشهادات العليا في
العلاقات العامة أو الإعلام، والاستفادة من خبراتهم العلمية. وأن تستمر إدارات
العلاقات العامة بالجامعات في إلحاق موظفيها بالدورات التدريبية، ولاسيما الدورات
التدريبية المتعلقة بالإعلام والعلاقات العامة, أو أي دورة تدريبية يتطلبها مجال
عملهم. مع إتاحة الفرصة أمام العاملين لإبداء آرائهم بحرّية حول حاجاتهم التدريبية,
والأخذ بملاحظاتهم واقتراحاتهم حول هذه الدورات التدريبية التي تقدمها الإدارة
لموظفيها، وأن تتبنّى إدارات العلاقات العامة في الجامعات أنظمة تُحفز العاملين
الذين يلتحقون بدورات تدريبية خاصة بمجال العمل, وربط فرص الترقيات بالانخراط في
هذه الدورات واجتيازها بنجاح.
---------------
(*) هذا ملخص لرسالة ماجستير أعدها الطالب/ عبدالعزيز بن سعيد الخياط، وتم إجازتها من قسم الإعلام بجامعة الملك سعود (رجب، 1434هـ - مايو 2013م).
Trends of the employees of public relation
departments in governmental as well as private universities in kingdom of Saudi
Arabia towards training
Survey study on sample from university
Prepared by student:
Abdulaziz Saeed A. ALKHAYAT
Thesis
Abstract
Public relations became an important
administrative branch in the universities. They play a prominent role in
dealing with individuals and groups inside and outside. The importance of
public relations is increasing through the role played in supporting the links
between the university, its students and the surrounding community especially
after increasing the number of universities in Saudi Arabia within the last decade.
And also increasing the number of students, employees and teaching staff and
increasing the research activities like research chairs and Technical valleys.
Out of this vision, This study aims at
knowing the trends of public relations employees of Saudi universities towards
training through discovering the extent of joining training courses by public
relations employees of Saudi universities in general and in the field of
specialization, as well as stating the fields of training courses which the
employees joined and knowing the employees evaluation of the training courses
they joined. Then explaining the obstacles that hamper joining training courses
and benefiting from them effectively when they join them. In addition to know
the extent of attention that Saudi universities give to training their public
relations employees and the most important training needs in future from the
employee's point of view.
This study consists of five chapters; the
first chapter includes the subject of the study and its importance, the second
discusses public relations at universities (activities, trends and training), the third
explains the methodological procedures of the field study, the fourth shows the
results of the field study, the fifth discusses the results and recommendations.
This is a descriptive study which depends on
survey method. The sample was consisted of male/ female public relations and
information employees of government and private Saudi universities existing in
the following cities; Makkah, Riyadh, Jeddah, Dhahran, Alkhobar, Dammam.
Questionnaire was used to collect data from the sample during the second
semester (2011-2012).
The
study concluded that 75.69% of the study community does not hold an academic
qualification in information or public relations, 46.52% of them previously
practiced information jobs or activities related to public relations before
joining the current job. It appeared that 81.94% of the study community
obtained training courses in
general. The results show that 50.69% the study community replied that they
didn't obtain training courses in the field of information or public relations.
It appeared that there are several financial and administrative obstacles in
the universities or in training institutions that block employees from
enrollment in training courses. And 36.11% of them reported
that they believe the training they got
was fully helpful. And 39.58% of
them have the opinion that the senior officials of the university believe that
their department is important. In addition, the results showed that 95.13% of
the study community needs training courses in future. It also appeared that
there are no differences between males and females in the study community
concerning enrollment in training courses, and there are no differences also
between the employees of government and private universities. There are
differences in job experience in favor of the category whose service period
from 5 to less than 10 years. That they more tend to training courses and
believe that they are useful.
Regarding the differences between individuals
of the study, community with respect to training, it appeared that there are no
differences between males and females, however there are differences between
the employees of government and private universities in favor of the employees
of government universities as they positively tend to training. There are
differences in job experience in favor of the category whose service period
from 5 to less than 10 years as they more tend to training and believe that it
is useful.
The study recommended further scientific
studies to cover the government and private universities not covered by the
study, making research in other variables not covered by the study, and that
public relations departments of the universities should rationalize work in
public relations by attracting the graduates of public relations and
information as they are deemed the most professionally competent instead of unqualified
employees, and to enroll them in training courses.
In addition to that the researcher recommends
that public relations departments of the universities should attract the
employees holding higher degrees in public relations or information to make use
of their academic know-how and to enroll them in specialized training courses.
Also, public relations departments of the universities should do their best to
enroll their employees in training courses, especially those related to public
relations and information or any other course required for their field of work.
The employees should have the chance to express their opinions freely regarding
to their training needs, and the departments should consider their employees’
observations and proposals on these provided training courses. In addition to
that public relations departments of the universities should adopt regulations
that motivate the employees to join training courses particularly in the field
of work, as well as linking promotion chances to enrollment of these courses
and completing them successfully.
----------
(*) This is a summary of the Master Thesis prepared by the student/ Abdulaziz bin Saeed ALKHAYAT, was approval from the Department of Media, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia. (Rajab, 1434 AH - May 2013).
بالتوفيق إن شاء الله
ردحذف